Hyundai KONA Hybrid

Hyundai brengt een nieuw lid aan bij de Hyundai familie van milieu vriendelijke auto’s. De Hyundai IONIQ is al beschikbaar met meerdere aandrijflijnen. Dit wordt nu ook mogelijk bij de Hyundai KONA. De Hyundai KONA is een knappe B segment SUV met zijn mooie binnen ruimte en hoge zit en is hierdoor een belangrijke speler op de Nederlandse markt. De elektrische Hyundai KONA is zelfs een ongekend succes door zijn uitgebreide range voor een competitieve prijs.De Hyundai KONA Hybrid combineert de voordelen van een zuinige benzinemotor met de prestaties van een elektromotor. Standaard is de compacte SUV voorzien van een automatische transmissie. Uiteraard anders dan bij een plug-in hybrideauto is het niet nodig de KONA Hybrid op te laden. De accu laadt automatisch op door de energie die tijdens uitrollen en remmen wordt opgewekt. De nadruk bij de KONA Hybrid ligt dan ook niet op het volledig elektrisch afleggen van grote afstanden, maar op een zo laag mogelijk benzineverbruik.De benzine-aangedreven KONA verscheen in 2017 in Nederland. De KONA Electric volgde vorig jaar. Sinds zijn introductie zijn er in totaal bijna 120.000 van verkocht in Europa.

Motorisering

De Hyundai KONA Hybrid maakt gebruik van een 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor en een batterij die opgeladen wordt tijdens het remmen. De benzinemotor is specifiek ontworpen voor de hybrideaandrijflijn en levert een vermogen van 77,2 kW (105 pk). De elektromotor is goed voor 32 kW (43,5 pk), waarbij het maximumkoppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar is.

In de Hyundai KONA Hybrid bedraagt het systeemvermogen van de benzine- en elektromotor 103,6 kW (141 pk) met 265 Nm trekkracht. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij die is gepositioneerd onder de achterbank. Afhankelijk van de omstandigheden rijdt de KONA Hybrid helemaal elektrisch, bijvoorbeeld in de stad als de snelheid niet te hoog. Trekgewicht

De prestaties en bouw van deze KONA Hybrid maken deze bijvoorbeeld ook erg geschikt als trekauto. De auto mag namelijk 1.300kg/600kg (geremd/ongeremd) trekken.Let op dat een bijvoorbeeld een Toyota C-HR hybride een maximum (geremd) trekgewicht heeft van 725kg. Dit maakt dat de prestatie van de KONA Hybrid bij de top van zijn segment hoort.

Uitvoeringen De Hyundai KONA Hybrid wordt geintroduceerd met de uitvoeringen die u al kent van de benzine en elektrische varianten. Namelijk de:

Comfort begint vanaf € 27.995,- Incl. BTW, BPM en afleverkosten.

Fashion begint vanaf € 30.295,- Incl. BTW, BPM en afleverkosten.

Premium  begint vanaf € 33.795,- Incl. BTW, BPM en afleverkosten.

Hyundai staat uiteraard bekend om zijn vooruitstrevende techniek. Dit is bij Hyundai KONA HEV natuurlijk terug te vinden in de aandrijflijn maar ook in de standaardspecificaties. Ten opzichte van de benzine variant is de KONA Hybrid altijd extra uitgerust met:

+ + Forward Collision-avoidance Assist (FCA)

+ + Smart (adaptive) Cruise Control (SCC) met Stop & Go-functie

+ + Elektrisch bedienbare parkeerrem

– – Let op dat de KONA Hybrid Comfort niet is uitgerust met parkeersensoren achter in tegenstelling tot de KONA benzine Comfort

Opties

De KONA Hybrid is natuurlijk ook leverbaar met een aantal opties. Voor de Comfort versie zal het mogelijk worden om te kiezen voor het navigatie pakket ter waarde van € 1.095,-. De auto zal dan uitgerust worden met het 10,25 inch navigatiescherm, het Krell Premium audio systeem en het 4.2 inch supervision cluster LCD scherm. Op de premium versie zal er de keuze zijn voor een schuif/kanteldak. Dit dak zal verkrijgbaar zijn voor een consumentenprijs van € 1.195,-. In een later stadium zal er ook een designpack leverbaar worden voor de KONA Hybrid in de Fashion trim. Technologiepakket Hyundai SmartSense

De toonaangevende veiligheidsuitrusting van de nieuwe KONA Hybrid omvat onder meer Front Collision Warning & Avoidance Assist met voetgangersdetectie en het nieuwe Cyclist Detection en Driver Attention Warning. Standaard op de Premium is Lane Following Assist, dat de auto veilig in het midden van de rijstrook houdt, en Intelligent Speed Limit Warning, dat de camera in de voorzijde van de auto gebruikt en informatie van het navigatiesysteem om verkeersborden te herkennen en snelheidslimieten en inhaalverboden direct weer te geven in het blikveld van de bestuurder. Via de radarsensor meet het systeem de afstand tot de voorligger.

De Smart Cruise Control met Stop&Go houdt een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger aan en brengt de auto zo nodig automatisch tot stilstand en weer in beweging, afhankelijk van de verkeersomstandigheden. Als de KONA Hybrid langer dan drie seconden stilstaat, dient de bestuurder het systeem opnieuw te activeren met de bedieningsknoppen op het stuurwiel of door kort het gaspedaal in te drukken.

Eco-Driving Assist System

De nieuwe KONA Hybrid is uitgerust met het Eco-Driving Assist System (Eco-DAS) om zuiniger met brandstof om te gaan. De geïntegreerde Coasting Guide analyseert de informatie van het navigatiesysteem en waarschuwt de bestuurder wanneer hij moet vertragen (bijvoorbeeld om af te slaan, een kruising over te steken of op een afrit van de snelweg). Het systeem heeft niet alleen als doel het brandstofverbruik te verminderen, maar ook het gebruik van de remmen. De Coasting Guide is te activeren wanneer de auto in de Eco-modus rijdt, bij snelheden tussen de 40 en 160 km/u.

Eco-DAS omvat verder het Predictive Energy Management-systeem dat het op- en ontladen van de batterij aanstuurt als de auto heuvel op of heuvel af rijdt, om het rendement van de batterij te optimaliseren. Wanneer het systeem te weinig spanning in de batterij voorspelt voor een rit heuvel op, dan komt de verbrandingsmotor in de KONA Hybrid extra in actie om de batterij op te laden. Zodra de batterij weer voldoende spanning heeft opgebouwd, treedt de elektromotor tijdens heuvel af rijden in werking om het brandstofverbruik te beperken en energie terug te winnen door regeneratief remmen. Bluelink

Omdat de KONA HEV zal beschikken over het 10.25 inch scherm voor navigatie, muziek maar ook Apple Carplay. Wat echter nieuw is, is de integratie met Hyundai’s Bluelink, een connectiviteitsdienst die de bestuurder van de KONA Hybrid in staat stelt via een app op de smartphone diverse functies van de auto op afstand te bedienen, zoals het ver- en ontgrendelen van de portieren in combinatie met een ‘zoek mijn auto’-functie. Verder kunnen via de app bestemmingen, locaties van parkeerplaatsen, tankstations, laadpunten en restaurants rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de auto verstuurd worden. Interieur & Exterieur De exterieurmogelijkheden voor de KONA Hybrid komen overeen met de huidige kleuren van de KONA benzine. Qua interieur zitten er kleine verschillen. De Comfort & Fashion uitvoering zijn altijd uitgevoerd met een standaard stoffen interieur in de kleuren grijs/zwart met een afwerking van wit stiksel/biezen. De Premium uitvoering is uiteraard uitgevoerd met grijs/zwart kunstlederen bekleding en wit stiksel/biezen. Zodra hier afbeeldingen van beschikbaar zijn zullen wij deze met u delen.