De nieuwe Tucson 17 september 2020
Daar komt hij dan, de vierde generatie van de bestseller van Hyundai, de Hyundai Tucson. De Hyundai Tucson is de bestverkopende SUV wereldwijd! Januari 2021 is het dan zover en zal de marktintroductie plaats gaan vinden.
Hyundai heeft de compleet nieuwe generatie Tucson onthuld: een ruime en toch compacte familie-SUV met een geavanceerd, experimenteel design met de allernieuwste technologie. Bovendien biedt de volledig nieuwe Hyundai Tucson het meest uitgebreide geëlektrificeerde motorengamma in zijn klasse zonder zijn ware SUV-karakter uit het oog te verliezen. Snel gevolgd door een plug-in hybride-versie en een sportieve N Line-uitvoering.
Vierde generatie
De nieuwe Tucson is de vierde generatie van Hyundai’s bestseller. Sinds zijn lancering in 2004 zijn er wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren van verkocht, waarvan 1,4 miljoen in Europa. Daarmee is de Tucson de bestverkopende SUV wereldwijd. Hyundai’s nieuwste SUV verschijnt op de markt met een revolutionaire, ambitieuze nieuwe look die aansluit bij de nieuwe designfilosofie van Hyundai: Sensuous Sportiness.
Hyundai levert de nieuwe Tucson met het grootste aanbod geëlektrificeerde aandrijflijnen in het SUV-segment, inclusief een hybride-, plug-in hybride- en 48-volt mild hybrid-aandrijflijn. Daarmee voltooit Hyundai de elektrificatie van zijn SUV-vloot in Europa. Andere geëlektrificeerde SUV’s van Hyundai zijn onder meer de volledig elektrische en de hybride-versies van de KONA, de elektrisch aangedreven NEXO met brandstofceltechnologie. En tevens de Santa Fe met hybride- en plug-in hybride-technieken die ook in januari 2021 zijn marktintroductie zal krijgen. Door elektrificatie toe te passen op zijn allernieuwste modellen, verstevigt Hyundai zijn positie als autofabrikant met het meest gevarieerde aanbod geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), de fabriek van Hyundai in Nošovice, Tsjechië, is een van de fabrieken wereldwijd die de volledig nieuwe Tucson produceert. Daarmee onderstreept Hyundai zijn toewijding aan de Europese markt. ‘Hyundai is het merk met het grootste assortiment aan geëlektrificeerde aandrijflijnen, variërend van mild hybrid, hybride, plug-in hybride en batterij-elektrisch tot brandstofcel-elektrische varianten’, zegt Michael Cole, President en CEO van Hyundai Motor Europe. ‘De introductie van de volledig nieuwe Tucson maakte het essentieel om onze wereldwijd bestverkochte SUV verregaand te elektrificeren. Deze lancering markeert een nieuwe mijlpaal voor Hyundai, aangezien we nu geëlektrificeerde versies van al onze SUV’s aanbieden. Met zijn vooruitstrevende ontwerp en state-of-the-art aandrijflijnaanbod zal de nieuwe Tucson een van de belangrijkste producten voor Hyundai in Europa blijven.’
‘Parametric Dynamics’: een revolutionair en uniek exterieur
Niet alleen is de nieuwe Tucson een evolutie van het model van de vorige generatie, hij vertegenwoordigt ook een revolutie voor Hyundai op het gebied van design. Zo is de carrosserie groter, hij is ook breder dan zijn voorganger. Zijn gespierde uitstraling combineert scherpe hoeken en dynamische proporties met gebeitelde oppervlakken, wat zorgt voor een progressieve look zonder afbreuk te doen aan het SUV-karakter van de Tucson.
De Tucson is de eerste geheel nieuwe SUV van Hyundai die is ontwikkeld volgens de nieuwe designtaal Sensuous Sportiness. Deze ontwerpfilosofie wordt gekenmerkt door de harmonie tussen vier fundamentele elementen: proportie, architectuur, styling en technologie. Het doel is om Hyundai-modellen een zinnenprikkelende uitstraling te geven met emotionele waarde, mede door innovatieve technologie en oplossingen.
Design
‘Met Sensuous Sportiness beogen we de emotionele kwaliteiten van autodesign te verbeteren. We willen dat onze klanten in vervoering raken’, aldus SangYup Lee, Senior Vice President en Head van Hyundai Global Design Center. ‘De nieuwe Tucson is een indrukwekkend statement van Hyundai’s onstuitbare drang naar vooruitgang. Het geavanceerde, gedurfde ontwerp van de Tucson zorgt ervoor dat de SUV opvalt in dit meest competitieve segment van de auto-industrie.’
De vooruitstrevende designtaal van de gloednieuwe Tucson is geïnspireerd op de Hyundai Vision T. Deze concept car werd in 2019 onthuld op de Los Angeles Auto Show. De Vision T vertegenwoordigt een volgende stap in de evolutie van Sensuous Sportiness. Conceptauto’s van Hyundai staan niet op zichzelf; ze bepalen de ontwerprichting van toekomstige modellen van het merk die zowel concept cars als productieauto’s omvatten.
De nieuwe Tucson is ontworpen met behulp van geometrische algoritmen die tot stand kwamen met behulp van de allernieuwste digitale technologie. Dit proces, dat bekend staat als ‘parametrische dynamiek’, maakt gebruik van lijnen, oppervlakken, hoeken en vormen die zijn gecreëerd door middel van digitale gegevens om een ongekende, gedurfde ontwerpesthetiek te creëren. Hierdoor ontstaan prominente geometrische patronen, ook wel ‘parametrische juwelen’, waardoor de auto een progressief karakter krijgt.
Dus zien we je in 2021?